Peters | de heer J.M.G. Peters (Joep)
Regio: Limburg
Joep Peters (1961) heeft als manager, mediator en extern vertrouwenspersoon ruime ervaring opgedaan op het gebied van individuele en team-conflicten en ongewenst gedrag en integriteitsvraagstukken zowel zakelijk als in non profit sectoren (business, scholen en zorg). Hij is inzetbaar als mediator, conflictregisseur en vertrouwenspersoon in Limburg, Noord-Brabant en de Belgische – en Duitse grensstreek.
Achtergrond
Joep volgde de opleiding HBO Toegepaste Huishoudwetenschappen (Ing.). Als manager is hij meer dan 30 jaar werkzaam geweest in het bedrijfsleven. Hij beschikt over ruime ervaring in organisatieveranderingen en het bouwen aan succesvolle teams. Joep wordt gedreven door nieuwsgierigheid naar menselijk gedrag. Wat maakt dat mensen doen wat ze doen, zich gedragen zoals ze zich gedragen en communiceren zoals ze communiceren? Waarom zijn mensen op de ene plek succesvol in werk en relaties en lukt het op een andere plek met andere mensen soms totaal niet?
Aanpak en ervaring
Joep is met name gespecialiseerd in arbeids- en zakelijke conflicten en heeft ervaring met bedrijfsovernames, bedrijfsopvolging, samenwerkingsvraagstukken, reorganisaties, ontslagprocedures, verstoorde arbeidsrelaties, situationeel ziekteverzuim en ongewenste omgangsvormen en integriteitsvraagstukken. Ook is hij inzetbaar bij conflicten rondom erfrecht en boedelverdelingen.
Joep begeleidt partijen bij het erkennen en herkennen van eigen verantwoordelijkheid en eigen aandeel. Hij straalt daarbij rust uit, weet vertrouwen te wekken en heeft een no-nonsense aanpak met af en toe een vleugje droge humor en soms ook met een provocerende stijl. Daarbij is er altijd oog en ruimte voor emoties en respect voor partijen en hun belangen.
Joep Peters is MfN Registermediator, lid van de Nederlandse Mediators Vereniging, de Groep Arbeidsmediation MfN en de Stichting Veilig Onderwijs. Als gecertificeerd Extern vertrouwenspersoon is hij aangesloten bij het LVV.
Daarnaast is hij als vrijwilliger ook actief als Buurtbemiddelaar en officiële stads- en grottengids in Maastricht.
familiebedrijf sinds
aangesloten professionals
conflictprofessionals opgeleid sinds 1993
gemiddelde klantbeoordeling
Neem contact op
met Joep Peters
Graag hieronder uw gegevens en vraag/verzoek invullen
Opleidingen
Joep Peters is docent voor
2-daagse Basisopleiding voor vertrouwenspersonen
Ongewenst gedrag in een organisatie zorgt voor een hoger ziekteverzuim en dus hoge kosten. Een goed geïnformeerde vertrouwenspersoon kan veel [...]
Specialismen
Joep Peters is gespecialiseerd in
Inzetbare Mediators
Niveau: Preventie
U zoekt een mediator? Wij begrijpen dat u spoedig een oplossing voor uw probleem wilt en dat is precies wat wij u kunnen bieden. Naast bemiddelingsvaardigheden beschikken onze mediators…
Meer over Inzetbare MediatorsInzetbare Vertrouwenspersoon
Niveau: Preventie
Vanaf 2023 is het hebben van een vertrouwenspersoon voor alle organisaties waarschijnlijk verplicht. Het ziet tenminste naar uit dat het wetsvoorstel daarover zal worden aangenomen. En …
Meer over Inzetbare VertrouwenspersoonPre-mediation
Niveau: Bemiddeling
Pre-mediation is onderzoeken of een mediation nodig of mogelijk is. Zonder de juridische regels die een mediation traject kenmerkt, is dit gesprek een stuk informeler. Conflictpartners …
Meer over Pre-mediationOnline mediation
Niveau: Bemiddeling
Wanneer de reisafstand tussen partijen te groot is of tijdens een pandemie kan het handig of noodzakelijk zijn om de mediation online te doen. Via een beveiligde en afgeschermde online …
Meer over Online mediationPeer mediation
Niveau: Bemiddeling
Peer mediation vindt plaats op scholen. Steeds vaker of in ieder geval vaker dan gewenst komen ruzies voor tussen leerlingen. Bij peermediation is de mediator een schoolgenoot, een geli…
Meer over Peer mediationExit mediation
Niveau: Bemiddeling
Exit mediation is de naam die we geven aan een mediation waarbij al voorafgaand aan de mediation of tijdens de mediation duidelijk is / wordt dat een samenwerking wordt beëindigd, waar…
Meer over Exit mediationVertrouwenspersoon (extern)
Niveau: Preventie
Een (externe) vertrouwenspersoon draagt bij aan het optimaliseren van het werkklimaat. De vertrouwenspersoon helpt bij het de-escaleren van ongewenst gedrag, zodat problemen niet b…
Meer over Vertrouwenspersoon (extern)Teammediation
Niveau: Bemiddeling
Bij een team mediation richt de mediator zich op problemen of conflicten binnen een team. Als de samenwerking binnen een team vast gelopen is, kan teammediaton uitkomst bieden. Het gaa…
Meer over TeammediationTeamconflictcoaching
Niveau: Begeleiding
Een teamconflictcoach begeleidt (een) team(s) in een conflict. Het doel van de coaching is het ontwikkelen van conflictvaardig gedrag waardoor de samenwerking in het team verbetert. H…
Meer over TeamconflictcoachingPendelbemiddeling
Niveau: Bemiddeling
Pendelbemiddeling is een geschikte methode voor conflictpartners die hun actuele problemen graag samen, onderhandelend, willen oplossen, maar elkaar (nog) niet willen zien. In het bemi…
Meer over PendelbemiddelingOverheidsmediation
Niveau: Bemiddeling
Bij overheidsmediation bemiddelt de mediator tussen overheid en burger. Deze vorm van mediation decimeert het aantal procedures en verbetert de relatie tussen de overheid en haar burger…
Meer over OverheidsmediationOnderhandelingsbegeleiding
Niveau: Begeleiding
Onderhandelingsbegeleiding is een goede keuze als er spanningen zijn tussen conflictpartners, bijvoorbeeld als er sprake is van stevige belangentegenstellingen of je eigenlijk al kunt s…
Meer over OnderhandelingsbegeleidingNeutraal voorzitterschap
Niveau: Preventie
Heeft u een belangrijk overleg waar sprake is van stevige belangentegenstellingen? Dan kan een neutraal voorzitter uitkomst bieden. De voorzitter is onpartijdig en onafhankelijk en zorg…
Meer over Neutraal voorzitterschapModeration
Niveau: Preventie
Moderation is een vorm van gespreksbegeleiding. Een neutrale inhoudsdeskundige zet zich in om conflicten te voorkomen of bij het ontstaan van een conflict meteen te bemiddelen. Moderati…
Meer over ModerationKlachtenfunctionaris
Niveau: Preventie
De klachtenfunctionaris draagt bij aan een effectieve oplossing van problemen tussen klager en beklaagde. De functionaris levert een bijdrage aan een effectief klachtenmanagement en con…
Meer over KlachtenfunctionarisKlachtencommissie of geschillencommissie
Niveau: Beslechting
Een klachtencommissie of geschillencommissie (ook wel commissie van bezwaar genoemd) is een college van meerdere (meestal drie) personen, die zich uitlaten over binnengekomen klachten. …
Meer over Klachtencommissie of geschillencommissieGespreksbegeleiding
Niveau: Preventie
Gespreksbegeleiding biedt een informele vorm van ondersteuning bij een (dreigend) conflict waarbij het onderling overleg niet meer effectief is. Als betrokkenen mediation of andere (mee…
Meer over GespreksbegeleidingBindend advies (door onafhankelijk deskundige)
Niveau: Beslechting
Bij bindend advies is de (bindend) adviseur een onafhankelijke deskundige op het gebied van uw probleem. De deskundige formuleert een advies waar u en uw conflictpartner zich beloven te…
Meer over Bindend advies (door onafhankelijk deskundige)Zakelijke mediation
Niveau: Bemiddeling
Zakelijke mediation, ook wel bekend als business mediation, draait om zakelijke conflicten. Een businessmediator is bekend met de cultuur van een bedrijf én heeft kennis van het bedrij…
Meer over Zakelijke mediationMediation
Niveau: Bemiddeling
Mediation is een vorm van bemiddeling in conflicten. Een neutrale deskundige, de mediator, begeleidt de communicatie en onderhandelingen tussen twee of meer conflictpartners bij het vin…
Meer over Mediation