Omgaan met emoties & weerstanden

Drijfveren transformeren in belangen en interventies voor een efficiënte regie

( 14 Beoordelingen )

We richten ons op de vraag hoe we emoties en weerstanden kunnen duiden en op de vraag hoe je als conflictprofessional effectief emotionele communicatie kunt beïnvloeden. Hoe kun je als gespreksleider emoties optimaal benutten voor de doelen die jij en je cliënten nastreven?

Te behalen resultaten

  1. U realiseert bij uzelf, binnen een persoonlijk gekozen ontwikkeldoel (betreffende het omgaan met emoties en weerstanden), een verbetering in de vorm van verdieping van inzicht en het versterken van vaardigheden.
  2. u verrijkt uw kennis over de functie van emoties en over de “emotie achter de emotie”.
  3. uw interventiepalet in het professioneel omgaan met emoties wordt verbreed door het verkrijgen van handvatten en situationele vuistregels.
  4. u kunt weerstanden herkennen en heeft handvatten ontvangen om deze weg te nemen.
  5. u heeft het omgaan met de eigen emoties en het inzetten daarvan in de communicatie versterkt.
Training wordt ook online gegeven!
Kosten
€1.000,-

BTW nihil

+ accommodatie v.a.€150,-

Voor een gedetailleerd kostenoverzicht vraagt u een vrijblijvende offerte aan.

Duur
2 Daagse

Blok van 2 dagen

punten
12 MfN cat. 1a
9 LVV
If you would like to signup or if you have any additional questions, but you have trouble signing up on the website due to the Dutch checkout, please get in touch with us at info@merlijngroep.nl or call us at +31 073 532 35 82.

De opleiding

Omgaan met emoties & weerstanden

Omgaan met emoties en sluimerende emoties van cliënten hoort bij de gewone uitdagingen van het werk van de conflictprofessional, maar soms zijn er bepaalde typen emoties of vormen van weerstand die meer dan uitdagend zijn, waarbij doelen niet worden bereikt of de professional zelf geëmotioneerd raakt. 

Om beter toegerust te zijn voor dat soort situaties kan de conflictprofessional het eigen begrip van emoties en weerstanden verdiepen, vaardigheden in het omgaan met emoties en weerstanden versterken en de omgang met eigen emoties verbeteren. Voor het vergroten van het vakmanschap via bovengenoemde wegen is de tweedaagse verdiepingstraining Omgaan met emoties en weerstanden ontwikkeld.

We richten ons daarbij op een aantal vragen;

  • Hoe kunnen we emoties en weerstanden duiden?
  • Hoe kunnen we als conflictprofessional effectief emotionele communicatie beïnvloeden?
  • Welke culturele regels over het uiten van emoties herkennen we en wat zijn de gevolgen daarvan voor effectieve communicatie?
  • Wat zijn effectieve strategieën in het omgaan met de eigen emoties?
  • Hoe kunnen eigen gevoelens en de uiting daarvan constructief worden ingezet in de communicatie?

Wat leer je en op welke wijze ?

Binnen een persoonlijk gekozen ontwikkeldoel (betreffende het omgaan met emoties en weerstanden) werkt u aan verbetering in de vorm van verdieping van inzicht en het versterken van vaardigheden.

Tijdens de training wordt u uitgenodigd om naast de u bekende kijk op emoties en weerstanden ook andere perspectieven te hanteren. Naast de laatste inzichten uit de (neuro-)psychologie wordt een aantal elkaar aanvullende zienswijzen behandeld over de werking van emoties en de dynamiek van emotionele interactie bij conflicten.

Aan de hand van deze verschillende zienswijzen komen diverse handelingsperspectieven in het zicht en kunt u uw gedragsrepertoire in het omgaan met emoties verbreden. Daarnaast is er aandacht voor het hanteren van de eigen emoties en het effectief uiten daarvan ten dienste van de doelen die u nastreeft met uw cliënten. 

De kennis en vaardigheden worden aangeboden middels hand-outs, pragmatische korte inleidingen, plenaire oefeningen en korte rollenspellen.

Studiebelasting

Bij deze 2-daagse opleidingen is er geen sprake van bijkomende studiebelasting.

Docenten:

Programma

Dag 1

Ochtendprogramma

09.00 – 09.30 : Ontvangst met koffie/thee, informeel kennismaken met trainer en collega deelnemers

09.30 – 09.40 : Welkom, huishoudelijke afspraken, 

09.40 – 10.15 : Opdracht focus op individueel ontwikkeldoel. Plenaire terugkoppeling en afspraken leerklimaat en feedback, overige leerwensen

10.15 – 11.00 : Inleiding gevoelens en emoties, diverse verklaringsmodellen

11.00 – 11.15 : Pauze

11.15 – 12.00 : Verdiepende opdracht over een specifieke emotie, plenaire nabespreking

12.00 – 12.30 : Plenaire bespreking over cultuur aspecten en kernaspecten in het omgaan met emoties

12.30 – 13.30 : Lunch

Middagprogramma: 

13.30 – 13.50 : Oefening omgaan met weerstand

13.50 – 14.15 : Inleiding weerstand en interventies omgaan met weerstand

14.15 – 15.00 : Inleiding interventies emoties/gevoelens/behoeftes 

15.00 – 15.15 : Pauze

15.15 – 16.30 : Oefening interventies omgaan met weerstanden en emoties

16.30 – 16.45 : Verankering leeropbrengsten

16.45 – 17.00 : Terugblik op de dag, vooruitblik op dag 2

Dag 2

Ochtendprogramma: 

09.00 – 09.30 : Ontvangst met koffie/thee

09.30 – 09.45 : Terugblik dag 1, vragen

09.45 – 10.15 : Oefening eigen emoties

10.15 – 11.00 : Inleiding omgaan met eigen emoties; emotieregulatie en effectief uiten eigen emoties en gevoelens

11.00 – 11.15 : Pauze

11.15 – 12.15 : Oefening effectief uiten eigen gevoelens en emoties

12.15 – 12.30 : Voorbereiding middag 

12.30 – 13.30 : Lunch

Middagprogramma: 

13.30 – 15.15: Integratie oefening; interventies omgaan met emoties, weerstanden en eigen emoties

15.15 – 15.30 : Pauze

15.30 – 16.30 : Integratie oefening; interventies omgaan met emoties, weerstanden en eigen emoties

16.30 – 16.45 : Verankering leeropbrengsten

16.45 – 17.00 : Terugblik op de training, de leerdoelen en het geleerde, feedback deelnemers

17.00 – ……… : Merlijn borrel

Voor wie?

Omgaan met emoties & weerstanden wordt onder meer gevolgd door:

  • mediators, conflictprofessionals en advocaten;
  • vertrouwenspersonen, klachtbehandelaren en ombudsfunctionarissen;
  • leidinggevenden in het bedrijfsleven / HR professionals;
  • medewerkers bezwaar en beroep;
  • OR leden;
  • zij die bemiddelingsgericht willen werken zoals managers, hoorzitters en voorzitters;
  • voor deelname aan deze training is geen specifieke vooropleiding vereist;
  • zou u graag precies willen weten wat deze training aan uw professionele performance en kennis toevoegt? Neemt u dan contact op met de backoffice die u naar uw wens doorverbindt met de trainer of u matcht met een oud-deelnemer in dezelfde beroepsgroep.

Klantervaringen

Lees hieronder de ervaringen!

Deze training scoort een 8.3 / 10 op basis van 14 beoordelingen
  • Harry
    Mediator
    Het was een prima training van hoog niveau.
  • Annie
     
    Er is aandacht besteed aan de vragen en kwesties die ik wilde bespreken.
  • Loes
    Kandidaat-notaris
    Ik heb geleerd hoe ik emoties in een gesprek kan benoemen en wat ik daarmee kan bereiken (vertrouwen winnen, mensen 'binnen boord' krijgen).
  • Saskia
     
    verschillende emoties uiteengezet en geduid, uitleg over enkele veelvoorkomende persoonlijkheidsstoornissen, nuttig en interessant.
  • Miriam
     
    ik heb handvatten gekregen hoe om te gaan met bepaalde persoonlijkheidsstoornissen in relatie tot mediation. Daarnaast was er de mogelijkheid om advies te krijgen over persoonlijke casussen
  • Ton
     
    Ik heb beter inzicht (en begrip) gekregen in de besproken onderwerpen van de training!
  • Patrick
     
    Alle onderwerpen waarvan ik verwacht had te gaan behandelen, zijn aan bod gekomen.
  • Willemijn
     
    Ik heb het gevoel dat ik na het volgen van deze training meer tools heb om mijn leerdoelen (negativiteit niet uit de weg gaan/poppenkast spelende partijen) aan te pakken.
  • Odette
     
    Ik heb heel veel informatie gekregen over verschillende patronen en emoties (verhoogde kans op persoonlijkheidsstoornis). Dat was voor mij zeer leerzaam. We hebben tijdens deze training veel p [...] Lees meer
  • Marcella
     
    Deze dag heb ik als een  prettige en leerzame dag ervaren.
  • Miriam
     
    Ik heb handvatten gekregen hoe om te gaan met bepaalde persoonlijkheidsstoornissen in relatie tot mediation. Daarnaast was er de mogelijkheid om advies te krijgen over persoonlijke casussen.
  • Mintje
     
    Ik heb de informatie die ik wilde horen/weten gekregen.
  • Connie
     
  • Saskia
     
    Verschillende emoties uiteengezet en geduid, uitleg over enkele veelvoorkomende persoonlijkheidsstoornissen, nuttig en interessant.

Veelgestelde vragen

Is er vooral veel aandacht voor agressie?

Nee, het is geen agressie training. De focus ligt op waar komen emoties vandaan, hoe werken de hersenen en als we ze benaderen als belangendragers hoe kunnen we ze als tool gebruiken binnen de setting van een oplossingsgericht gesprek.

Krijgen we veel theorie?

Eindeloos veel boeken zijn er geschreven over de oorsprong en werking van gevoelens, emoties, weerstanden etc. Merlijn geeft je een werkbaar model van waar uit je zelf een bij jou passende strategie kunt ontwikkelen.

Gaan we oefenen?

We werken met zeer korte rollenspellen die als het ware de mogelijkheid bieden om samen interventies te exploren.

Is er een acteur aanwezig?

Tijdens de eerste dag niet. De dag hebben we hard nodig om zelf aan de slag te gaan. Tijdens de verdiepingsdag heeft ieder een eigen plan van aanpak. Het middagdeel vragen we de acteur zeer specifiek gedrag in te zetten zodat de eigen strategie optimaal getest kan worden.

Welke opleiding heb je nodig voor vertrouwenspersoon?

In feite is er nog geen sprake van een vereiste opleiding om als VP te kunnen functioneren. Er zijn wel opleidingen om je te kunnen registreren als vertrouwenspersoon. Daarmee ben je erkend als vertrouwenspersoon. Een opleider als Merlijn biedt diverse ook meer specifieke opleidingen aan voor vertrouwenspersonen. Die opleidingen kunnen behalve in het Nederlands ook gevolgd worden in het Engels en Duits; daar blijkt behoefte aan te bestaan. Specifiek is de opleiding, Vertrouwenspersoon Ongewenste Omgangsvormen en de opleiding, Vertrouwenspersoon Integriteit. Deze opleidingen verhogen effectiviteit en competentie van vertrouwenspersonen in dit veld. Deze opleidingen zijn erkend door de Landelijke Vereniging van Vertrouwenspersonen.

Kan iedereen vertrouwenspersoon worden?

Ja, in principe kan dat. Er zijn geen specifieke opleidings- of ervaringseisen, het is wel belangrijk om de benodigde kennis en vaardigheden te hebben om effectief en competent te zijn als vertrouwenspersoon. De meeste organisaties stellen wel criteria en voorwaarden, zoals geregistreerd zijn, aan het vervullen van de verantwoordelijke functie/taak van vertrouwenspersoon.

Wat verdien je als vertrouwenspersoon?

Het salaris van een vertrouwenspersoon wordt vastgesteld in de desbetreffende organisatie en zal samenhangen met het niveau van de huidige functie van de beoogde vertrouwenspersoon. Bij het aanstellen van een interne VP is immers al sprake van een bestaand dienstverband. Wellicht is er beleid aangaande de functie en is er een bijbehorende salaris range vastgesteld. Het kan ook zijn, dat daarover onderhandeld wordt door de te benoemen vertrouwenspersoon. Als externe vertrouwenspersoon ben je zelfstandig ondernemer en/of word je via een samenwerkingsverband van vertrouwenspersonen voorgedragen bij een bedrijf. De externe vertrouwenspersoon wordt betaald voor de uren die voor het bedrijf gewerkt worden.

Wat mag een vertrouwenspersoon doen?

De rol van een VP ligt redelijk vast in de uitvoering daarvan kan de VP allicht eigen accenten aanbrengen bijvoorbeeld in de mate waarin die adviserend optreedt naar de organisatie bij het vaststellen van beleid op dit terrein van sociale veiligheid.

Een vertrouwenspersoon sociale integriteit is door een organisatie aangesteld om een veilige en vertrouwelijke omgeving te bieden voor mensen die te maken hebben met ongewenste situaties zoals Intimidatie, Pesten, Agressie, Discriminatie en Seksuele intimidatie, deze IPADS zijn grensoverschrijdend gedrag. De taak van een vertrouwenspersoon omvat het bieden van ondersteuning aan de melder, met de melder mee te denken hoe deze de situatie zou kunnen veranderen. Als de melder een klacht wil indienen kan de vertrouwenspersoon de melder daarin bijstaan. Alles wat door een melder met een vertrouwenspersoon wordt besproken blijft vertrouwelijk, tenzij de melder anders wil of tenzij er sprake is van een zwaar delict als bijv. moord.

Is een opleiding vertrouwenspersoon verplicht?

Er is in Nederland geen wettelijke verplichting om een specifieke opleiding te volgen om vertrouwenspersoon te worden. Maar het wordt wel aanbevolen en veel organisaties stellen  als voorwaarde dat vertrouwenspersonen een specifieke opleiding hebben gevolgd.

Kan HR ook vertrouwenspersoon zijn?

In sommige organisaties zijn HR-afdelingen ook verantwoordelijk voor het vertrouwenspersonenbeleid. Dit betekent niet dat HR-medewerkers ook automatisch vertrouwenspersoon zijn. Het is vaak beter om een ​​externe vertrouwenspersoon aan te stellen om de vertrouwelijkheid en vooral ook de onafhankelijkheid te waarborgen. Als HR-medewerkers toch ook vertrouwenspersoon zijn, moet er duidelijke beleidslijnen zijn om belangenverstrengeling te voorkomen en de privacy van de betrokkenen te beschermen.

Hoe word een vertrouwenspersoon aangesteld?

De aanstellingsprocedure wordt bepaald door de organisatie. Soms is het een aanwijzing door het management, soms zijn er verkiezingen, nadat medewerkers zichzelf kandidaat konden stellen voor de functie. In alle gevallen is het belangrijk dat de vertrouwenspersoon onafhankelijk en neutraal is en beschikt over de juiste kennis, vaardigheden en de juiste attitude om de rol adequaat te kunnen vervullen.

Welke eigenschappen moet een vertrouwenspersoon hebben?

Natuurlijk wordt van een vertrouwenspersoon verwacht, dat die over persoonlijke eigenschappen beschikt om in ieder geval te kunnen omgaan met vertrouwelijke informatie en met emoties van betrokkenen. Enkele belangrijke eigenschappen zijn: empathie, integriteit, neutraliteit, vertrouwelijkheid en goede communicatieve vaardigheden. Verder is het belangrijk dat een vertrouwenspersoon bereid is om zichzelf te ontwikkelen om de rol effectief te kunnen vervullen. De vertrouwenspersoon staat de melder bij, de melder houdt altijd de regie.

Wat mag een vertrouwenspersoon niet doen?

Een vertrouwenspersoon heeft een belangrijke verantwoordelijkheid om de privacy en vertrouwelijkheid van de betrokkenen te beschermen. Om deze reden mag een vertrouwenspersoon geen informatie delen zonder de uitdrukkelijke toestemming van de betrokken persoon, tenzij er sprake is van een wettelijke verplichting om te rapporteren (zoals bijvoorbeeld bij vermoeden van kindermisbruik). Ook mag een vertrouwenspersoon geen actie ondernemen zonder toestemming van de betrokken persoon en moet hij/zij zich houden aan de gedragscode en ethische normen van de beroepsgroep. Verder moet een vertrouwenspersoon zich bewust zijn van de grenzen van zijn/haar eigen deskundigheid en de betrokken persoon doorverwijzen naar andere professionals als dat nodig is; de vertrouwenspersoon is geen therapeut.

Data & Locaties

Omgaan met emoties & weerstanden

Heeft u al eerder een Merlijn-opleiding gevolgd? Dan ontvangt u altijd 10% korting op ons gehele trainingsaanbod!

Kies een van de onderstaande data en locaties om u in te schrijven.

Landgoed Huize Bergen

Vught
Gaat gegarandeerd door

Landgoed Huize Bergen

Landgoed Huize Bergen ligt verscholen in een prachtig park met eeuwenoude bomen. Hier, op een steenworp afstand van ‘s-Hertogenbosch, vindt u alles om een bijeenkomst onvergetelijk te maken: rijk gedecoreerde stijlkamers, authentieke details, een warm welkom en gastronomische specialiteiten. - Provincie Noord-Brabant -

Inschrijven