“I Dance My Tunes [IDMT] Jij ook?”
Teammediation
Formele begeleiding
Bij een team mediation richt de mediator zich op problemen of conflicten binnen een team. Als de samenwerking binnen een team vast gelopen is, kan teammediaton uitkomst bieden. Het gaat bij een team om de interactie tussen de verschillende leden.
Een conflict wordt nooit door een lid gecreëerd. Wat speelt zich tussen mensen af? Hoe verhouden de groepsleden zich tot elkaar en welke gewoonte spelen een prominente rol? Belangrijke onderwerpen binnen teammediation.
Meer weten?
Neem contact op met ons om de mogelijkheden te bespreken.
Neem contact op Of stuur een Whatsapp berichtfamiliebedrijf sinds
aangesloten professionals
conflictprofessionals opgeleid sinds 1993
gemiddelde klantbeoordeling
Wat houdt teammediation in?
Bij een team in conflict zal het zoeken naar de schuldvraag de oplossing niet brengen. Hooguit moet de ‘zondebok’ vertrekken. Hiermee verdwijnt het probleem echter niet. We zijn gewend te kijken naar individuele eigenschappen, terwijl het gaat om de interactie tussen de leden van het team. Wat speelt er zich tussen mensen af? Hoe verhouden de groepsleden zich tot elkaar en welke beelden en gewoonten spelen hierin een prominente rol. Deze patronen kunnen een dwingend karakter krijgen, de groepsleden houden elkaar gevangen in die patronen waardoor de samenwerking stagneert.
Redenen om te kiezen voor teammediation
- Een teammediator spreekt met alle individuele groepsleden voorafgaand aan de mediation. De mediator krijgt zo een goed beeld van de verschillende leden van de groep en het probleem als geheel. Op basis van deze informatie kan de mediator inschatten wat er moet gebeuren.
- Tijdens de plenaire gesprekken komen de emoties en frustraties aan de orde. Ieder teamlid krijgt de kans om te zeggen wat hij of zij te zeggen heeft. De anderen reageren niet, ze luisteren alleen. Hierdoor wordt ieder teamlid gehoord en krijgt ieder teamlid het gevoel gehoord te zijn. Is dit niet het geval krijgt ieder teamlid nog een kans om dat wat gezegd moet worden te zeggen.
- Nadat iedereen zich gehoord voelt, richt de mediator zich op de toekomst. Hoe willen wij met elkaar samenwerken is de vraag die centraal komt te staan en waarover afspraken worden gemaakt. De interactie tussen de teamleden staat centraal.
Soorten mediations
- Pre-mediation / gespreksbegeleiding. Een pre-mediator/gespreksbegeleider begeleidt een gesprek tussen conflictpartners zonder de formele richtlijnen die een mediation traject met zich mee brengt.
- Arbeidsmediation. Een arbeidsmediator richt zich vooral op conflicten rondom en op het werk.
- Exitmediation. Een exit-mediator zorgt ervoor dat het conflict en de relatie, in goed overleg, worden beëindigd.
- Beleidsbemiddeling. Een beleidsmediator richt zich op complexe maatschappelijke conflicten en vastgelopen beleidskwesties.
- Businessmediation. Een business mediator heeft zicht op de cultuur en kennis van processen in de bedrijven waar hij of zij bij betrokken wordt.
- Familiemediation. Een familiemediator richt zich op verstoorde familieverhoudingen. Denk aan erfeniskwesties, omgang met nieuw ontstane familieverbanden en natuurlijk echtscheidingen.
- Medezeggenschapsmediation / OR Mediation. Een medezeggenschapsmediator houdt zich bezig met conflicten tussen bestuurder en OR of tussen medezeggenschapsorganen.
- Overheidsmediation. Een overheidsmediator kent de overheid goed, heeft kennis van het bestuursrecht en kan dienen als brug en vertaler van belangen.
- Pensioenmediation. Een pensioenmediator kent de ingewikkelde en complexe wereld van de pensioenen. Hij of zij heeft vaak te maken met partijen die elkaar niet kennen.
- Teammediation. Een teammediator richt zich op de interactiepatronen binnen een team.
- Online mediation. Een online mediation vindt plaats via internet, de mediation verloopt verder als elke andere.
Heeft u een conflict en zoekt u een mediator? Of wilt u even sparren over de mogelijkheden van mediation? Neem vrijblijvend contact met ons op.
Artikelen
Over teammediation
- Wat voor mediator ben jij? Francine ten Hoedt-van Rintel
- Arbeidsconflict in een wetenschappelijke omgeving Laurens Baas
- Andere methoden dan mediation om met verstoringen in de communicatie om te gaan Dick Bonenkamp
- Geheimen van Conflictcoachen Merlijn
- Hoe voorkom je dat een conflict omslaat in langdurig verzuim? Francine ten Hoedt-van Rintel
- Welke mediation specialismen zijn er? Merlijn
Opleidingen
Voor teammediation
Mediationvaardigheden op de werkvloer
In iedere organisatie komen situaties voor waarbij conflictvaardig handelen grote voordelen oplevert. Door de kracht van mediation te doorgronden, kunt [...]
Professionals
Onze teammediators
Eeuwijk | de heer mr. P.C.J. van Eeuwijk (Pedro) Liebrecht | de heer R.L. Liebrecht (Robert) “Wie veel praat hoort vooral wat hij al weet. Wie luistert leert iedere dag meer, vooral van de ander.”
Cuijpers- Nijpels | mevrouw N.T. Cuijpers- Nijpels (Nicolle) “Om er samen uit te komen wanneer je eigen werkelijkheid niet overeenkomt met die van de ander.”
Kerkhof | mevrouw mr. R.M. Kerkhof (Renate) “Écht luisteren, dan vragen stellen en vooral je eigen oordeel uitstellen zijn de sleutel tot een goede communicatie”.”
Pluijm | mevrouw mr. M. van der Pluijm (Monique) “Zakendoen is mensenwerk; waar soms kleine communicatieproblemen grote gevolgen kunnen hebben”
Broere | mevrouw M.J.P. Broere (Petra) “Voorkom dat ruzie vechten wordt!”
Peters | mevr. mr. B.F.M. Peters (Birgit) “We don’t do business with companies. We do business with people.”
Gurp | mevrouw MH van Gurp (Monique) “Wie anderen kent is geleerd, wie zichzelf kent is wijs”
Sandee | mevrouw Sandee (Elma) “Communicatie boeit me enorm, vooral wanneer er een kink in de kabel is.”
Alle conflictoplossingsmethoden
Van preventie tot conflictbeslechting
Hieronder vindt u een totaal overzicht van de methoden die Merlijn u kan leveren.
Preventie
Wij helpen u een mogelijk conflict te voorkomen.
Begeleiding
Wij staan naast u en begeleiden u in uw conflict.
Bemiddeling
Samen lossen we uw conflict zo goed mogelijk op.
Beslechting
Een andere professional lost uw conflict voor u op.
Merlijn Opleidingen
Een opleiding voor iedere oplossingsmethode
Merlijn onderscheidt als enige in Nederland 24 oplossingsmethoden. Ons streven is om voor elke oplossingsmethoden ook een opleiding te geven. Denk aan de opleiding tot mediator, conflictcoach, vertrouwenspersoon enzovoort. Daarnaast bieden wij een allround opleiding aan tot conflict adviseur waarbij u alle 24 methoden geleerd wordt tijdig te herkennen en op de juiste wijze naar een oplossing te begeleiden.
Online Conflictscan
Welke oplossingsmethode past bij uw conflict?
De Merlijn online conflictscan helpt u direct en gemakkelijk bij het zelf achterhalen van de vraag welke oplossingsmethode past bij uw conflict? Invullen kan anoniem! Het is een service-instrument. Niet meer en niet minder.
Wilt u liever persoonlijk hulp bij het voorkomen of oplossen van een conflict? Bel vrijblijvend: 073 5323582 en u wordt te woord gestaan zoals het hoort (geen keuzemenu’s). U kunt ook binnenlopen tijdens ons inloopspreekuur. Aan beide opties zijn geen kosten verbonden.
Start online conflictscanDe conflictadviseur
Lees over het herkennen van de juiste oplossingsmethode
In dit boek definiëren we ruim twintig conflictbegeleidingsmethoden waarmee vrijwel ieder conflict op een adequate en effectieve wijze kan worden aangepakt. Dit boek is geschreven voor toekomstige conflictadviseurs en voor iedereen die zich met conflicten bezighoudt of zijn ideeën over conflicten en de hantering hiervan wil verruimen – zowel op persoonlijk als op professioneel vlak. Het bevat kennis die wij onontbeerlijk achten voor conflictadviseurs.
Actueel
-
Toepassen van geweldloze en verbindende communicatie
Geweldloze communicatie, een concept ontwikkeld door de psycholoog Marshall Rosenberg, [...]
Lees meer -
Mediation in de Gezondheidszorg: Conflictoplossing met Impact
De gezondheidszorg is een complex werkveld waarin conflicten vaak voorkomen door de hoge [...]
Lees meer
Evenementen
-
Crea-dag voor Merlijn Partners
Ieder jaar rond juni / juli -
Denktank bijeenkomsten voor innovatie
Meerdere keren per jaar -
Intervisie bijeenkomsten
Meerdere keren per jaar -
Netwerkborrels
Vraag naar data bij de backoffice! -
Train-de-trainer dag
Eerste helft 2022