“moedige communicatie”
Organisatie Ombudsman
De organisatie ombudsman behandelt klachten, die vaak veel negatieve energie en escalerende conflicten opleveren. Daarnaast zoekt de ombudsman uit of een klager correct is behandeld en hierover velt hij of zij een oordeel.
De ombudsman kan zijn gezag aanwenden om ervoor te zorgen dat zijn oordeel consequenties heeft. Dit is nodig omdat het oordeel in de meeste gevallen niet bindend is.
Meer weten?
Neem contact op met ons om de mogelijkheden te bespreken.
Neem contact op Of stuur een Whatsapp berichtfamiliebedrijf sinds
aangesloten professionals
conflictprofessionals opgeleid sinds 1993
gemiddelde klantbeoordeling
Wat houdt het werk van de organisatie ombudsman in?
De ombudsman:
- verwittigt de klager als hij de klacht in behandeling neemt.
- kiest uit verschillende methoden van aanpak (interventie, bemiddeling, procesbegeleiding).
- doet onderzoek.
- bij overstijging van het individuele belang maakt hij een rapport met aanbevelingen om vergelijkbare klachten in de toekomst te voorkomen.
Redenen om te kiezen voor een organisatie ombudsman
Het is een tweede-lijn instantie en wordt ingezet als klager en organisatie er niet uitomen.
De voordelen zijn:
- er zijn geen kosten aan verbonden voor de klager en bij spoedeisende zaken zijn er mogelijkheden voor het plaatsen van snelle interventies
- laagdrempelig. Er komen geen advocaten en juristen aan te pas.
- voor iedereen. Vaak is er de mogelijkheid om de klacht mondeling toe te lichten in plaats van schriftelijk.
- met hoor en wederhoor. Klagers kunnen, binnen redelijke termijnen, reageren op elkaars standpunten.
Zoekt u een organisatie ombudsman? Of wilt u even sparren over de mogelijkheden van een ombudsman? Neem vrijblijvend contact met ons op
Artikelen
Over organisatie ombudsman
- De organisatie ombudsman voor publieke en private organisaties Merlijn
- Bindend advies in Nederland Dick Bonenkamp
- Integraal conflictmanagement Dick Bonenkamp
- 21 conflictoplossingsmethoden: kende u ze al? Dick Bonenkamp
- Tien redenen om conflictprofessional te worden Merlijn
- Kiezen van een conflictbegeleidingsmethode: hoe lichter hoe beter Dick Bonenkamp
- ‘Behoorlijkheidswijzer’ als extra tool voor Merlijns organisatie ombudsman Pierre Konings
Opleidingen
Voor organisatie ombudsman
Basisopleiding Mediation Tegenpartij of conflictpartner
In 6 dagen verwerft u de basisvaardigheden en technieken voor dit boeiende vak: Mediator. Daarna zijn er volop mogelijkheden voor [...]
Basistraining Klachtbehandeling: klachten afhandelen & oplossen
Het woord ‘klacht’ is boven alles een waardevolle kans om te verbeteren. Door goed en kritisch te luisteren naar wat [...]
Professionals
Onze organisatie ombudsman
Konings | de heer dr. P.N.M. Konings (Pierre) Bovée | mevrouw drs. M.A.M. Bovée (Marianne) “Het begint met ruimte maken om de ander werkelijk te horen.”
Silfhout | mevrouw mr. H.P. van Silfhout (Helga) “Zorgen verdwijnen, waar vertrouwen begint!”
Blok | de heer mr. J. Blok (Jaap) “Maak de verbinding en interacteer!”
El Batioui | mevrouw mr. El Batioui (Samira) “Waar een wil is, is een uitweg om er samen uit te komen.”
Sterren | de heer B.A.M. van der Sterren (Ben) “Het gesprek aangaan is ook een keuze”
Verwante oplossingsmethoden
Vertrouwenspersoon (extern)
Niveau: Preventie
Een (externe) vertrouwenspersoon draagt bij aan het optimaliseren van het werkklimaat. De vertrouwenspersoon helpt bij het de-escaleren van ongewenst gedrag, zodat problemen niet b…
Meer over Vertrouwenspersoon (extern)Klachtenfunctionaris
Niveau: Preventie
De klachtenfunctionaris draagt bij aan een effectieve oplossing van problemen tussen klager en beklaagde. De functionaris levert een bijdrage aan een effectief klachtenmanagement en con…
Meer over KlachtenfunctionarisMerlijn Opleidingen
Een opleiding voor iedere oplossingsmethode
Merlijn onderscheidt als enige in Nederland 24 oplossingsmethoden. Ons streven is om voor elke oplossingsmethoden ook een opleiding te geven. Denk aan de opleiding tot mediator, conflictcoach, vertrouwenspersoon enzovoort. Daarnaast bieden wij een allround opleiding aan tot conflict adviseur waarbij u alle 24 methoden geleerd wordt tijdig te herkennen en op de juiste wijze naar een oplossing te begeleiden.
Online Conflictscan
Welke oplossingsmethode past bij uw conflict?
De Merlijn online conflictscan helpt u direct en gemakkelijk bij het zelf achterhalen van de vraag welke oplossingsmethode past bij uw conflict? Invullen kan anoniem! Het is een service-instrument. Niet meer en niet minder.
Wilt u liever persoonlijk hulp bij het voorkomen of oplossen van een conflict? Bel vrijblijvend: 073 5323582 en u wordt te woord gestaan zoals het hoort (geen keuzemenu’s). U kunt ook binnenlopen tijdens ons inloopspreekuur. Aan beide opties zijn geen kosten verbonden.
Start online conflictscanDe conflictadviseur
Lees over het herkennen van de juiste oplossingsmethode
In dit boek definiëren we ruim twintig conflictbegeleidingsmethoden waarmee vrijwel ieder conflict op een adequate en effectieve wijze kan worden aangepakt. Dit boek is geschreven voor toekomstige conflictadviseurs en voor iedereen die zich met conflicten bezighoudt of zijn ideeën over conflicten en de hantering hiervan wil verruimen – zowel op persoonlijk als op professioneel vlak. Het bevat kennis die wij onontbeerlijk achten voor conflictadviseurs.