“Streef naar vrede, jaag die na.”
Inzetbare Vertrouwenspersoon
Vertrouwenspersonen bij Merlijn
Vanaf 2023 is het hebben van een vertrouwenspersoon voor alle organisaties waarschijnlijk verplicht. Het ziet tenminste naar uit dat het wetsvoorstel daarover zal worden aangenomen. En nu al controleert de Inspectie Sociale Zaken en Werkgelegenheid of er een goed opgeleide vertrouwenspersoon is.
Een vertrouwenspersoon is meestal belast met zowel ongewenste omgangsvormen zoals (seksuele) intimidatie, agressie, pesten en discriminatie, als met integriteitsissues bijvoorbeeld uit hoofde van de Wet Bescherming klokkenluiders.
Voor kleinere organisaties is het vaak niet mogelijk een eigen (interne) vertrouwenspersoon te hebben. Voor hen is een externe vertrouwenspersoon dan een goede oplossing. Maar ook grotere organisaties kiezen vaak voor een externe vertrouwenspersoon, soms in combinatie met een interne.
- Opleidingen
Merlijn Groep verzorgt opleidingen voor vertrouwenspersonen (lees hier waarom u voor Merlijn als trainingsinstituut zou moeten kiezen). - Vertrouwenspersonen
Tevens beschikt Merlijn over een kring van goed opgeleide, gecertificeerde en ervaren vertrouwenspersonen die overal in het land inzetbaar zijn. Onze vertrouwenspersonen kunnen de medewerkers in hun eigen taal te woord staan: te denken valt aan Engels, Pools, Duits, Frans, Spaans en Marokkaans.
De impact van de metoo discussie op VP
Lees meerfamiliebedrijf sinds
aangesloten professionals
conflictprofessionals opgeleid sinds 1993
gemiddelde klantbeoordeling
De externe vertrouwenspersoon van Merlijn zorgt er voor dat:
- uw organisatie aantoonbaar aandacht besteedt aan een veilige werkomgeving: een wettelijke verplichting;
- uw medewerkers in vertrouwen met iemand kunnen praten over ongewenst gedrag of integriteitsissues;
- problemen snel en veilig kunnen worden aangepakt, wat de werksfeer ten goede komt;
- het ziekteverzuim kan worden teruggedrongen;
- zichtbaar wordt wat er beter kan in uw organisatie.
De vertrouwenspersoon heeft drie taken:
- de eerste taak: het slachtoffer van ongewenst gedrag of de potentiële melder van een integriteits issue steunen: zijn verhaal aanhoren en met hem een passende oplossing zoeken voor de situatie, waardoor hij weer veilig en gezond kan functioneren;
- de tweede taak: voorlichting geven aan de medewerkers en leidinggevenden over ongewenst gedrag en integriteitsissues: hoe het te voorkomen, hoe er mee om te gaan als het toch plaatsvindt en de rol van de vertrouwenspersoon daarbij;
- de derde taak: gevraagd en ongevraagd advies aan het management op beide gebieden.
De vertrouwenspersoon zorgt er dus voor dat uw organisatie een veiliger werkplek wordt, waardoor u veel geld bespaart.
De externe vertrouwenspersoon van Merlijn:
- is LVV gecertificeerd, onafhankelijk en objectief;
- kunnen de medewerkers in hun eigen taal te woord staan: te denken valt aan Engels, Pools, Duits, Frans, Spaans en Marokkaans;
- is partner van Merlijn Advies Groep en heeft zich verbonden aan onze waarden, de Ethische Code en de Klachtenregeling;
- begeleidt medewerkers bij het gehele meldingsproces;
- is een adviseur voor zowel medewerkers als leidinggevenden;
- is laagdrempelig, benaderbaar voor iedere werknemer;
- waarborgt de vertrouwelijkheid van het besprokene;
- is proactief: maakt zich kenbaar op alle lagen van de werkvloer (kan o.a. gebruik worden gemaakt van een animatiefilm in het Engels/Nederlands over de werkwijze van een externe Vertrouwenspersoon).
Merlijn kan voor uw organisatie een passende, ervaren vertrouwenspersoon leveren. We bieden organisaties een maatwerkoplossing en ook op het gebied van kosten kunt u kiezen voor een oplossing die bij u past.
Wilt u daarover meer weten, neem dan contact op met ons secretariaat. Dat brengt u dan aansluitend in contact met een inhoudelijk sparringpartner.
Of bekijk de veelgestelde vragen.
Professionals
Onze vertrouwenspersonen
Vermeulen | de heer R.A.S. Vermeulen (Roger) Heinink | mevrouw M.E. Heinink (Marlies) “Gedoe doet er écht toe! En jij dus ook!”
Laak | de heer W.H.M. van der Laak (Wil) “Een probleem is een probleem als er geen voor de hand liggende oplossing is.”
Lintjens | mevr. D. Lintjens (Danielle) “Doe wat je zegt en zeg wat je doet!”
Clark | de heer P. Clark (Peter) “Het verhaal van de medemens kleurt het leven.”
Vluggen | mevrouw M.J.A. Vluggen (Agnes) “Luisteren kan zoveel zeggen”
Cases
Voor deze bedrijven hebben wij o.a. gewerkt
Roompot
NMF De Natuur en Milieufederaties
Artikelen
Over Vertrouwenspersonen
- De 10 Eisen van de Inspectie Sociale Zaken en Werkgelegenheid op het gebied van Ongewenste Omgangsvormen Merlijn
- De impact van de #MeToo discussie op de vertrouwenspersoon Gerard Dijkstra
- De vertrouwenspersoon Merlijn
- Interne of externe vertrouwenspersoon? Marianne van der Meulen
- De Vertrouwenspersoon en vertrouwelijkheid; een drieluik Deel 1 Merlijn
Opleidingen
Voor Vertrouwenspersonen
4-daagse Basisopleiding tot Vertrouwenspersoon
Ongewenst gedrag in een organisatie zorgt voor een hoger ziekteverzuim en dus hoge kosten. Een goed opgeleide vertrouwenspersoon kan veel [...]
1-daagse Basis training Vertrouwenspersoon Integriteit
Integriteit op de werkvloer legt de basis voor vertrouwen. De VPI helpt deze basis te versterken door het geven van [...]
Alle conflictoplossingsmethoden
Van preventie tot conflictbeslechting
Hieronder vindt u een totaal overzicht van de methoden die Merlijn u kan leveren.
Preventie
Wij helpen u een mogelijk conflict te voorkomen.
Begeleiding
Wij staan naast u en begeleiden u in uw conflict.
Bemiddeling
Samen lossen we uw conflict zo goed mogelijk op.
Beslechting
Een andere professional lost uw conflict voor u op.
Merlijn Opleidingen
Een opleiding voor iedere oplossingsmethode
Merlijn onderscheidt als enige in Nederland 24 oplossingsmethoden. Ons streven is om voor elke oplossingsmethoden ook een opleiding te geven. Denk aan de opleiding tot mediator, conflictcoach, vertrouwenspersoon enzovoort. Daarnaast bieden wij een allround opleiding aan tot conflict adviseur waarbij u alle 24 methoden geleerd wordt tijdig te herkennen en op de juiste wijze naar een oplossing te begeleiden.
Online Conflictscan
Welke oplossingsmethode past bij uw conflict?
De Merlijn online conflictscan helpt u direct en gemakkelijk bij het zelf achterhalen van de vraag welke oplossingsmethode past bij uw conflict? Invullen kan anoniem! Het is een service-instrument. Niet meer en niet minder.
Wilt u liever persoonlijk hulp bij het voorkomen of oplossen van een conflict? Bel vrijblijvend: 073 5323582 en u wordt te woord gestaan zoals het hoort (geen keuzemenu’s). U kunt ook binnenlopen tijdens ons inloopspreekuur. Aan beide opties zijn geen kosten verbonden.
Start online conflictscanDe conflictadviseur
Lees over het herkennen van de juiste oplossingsmethode
In dit boek definiëren we ruim twintig conflictbegeleidingsmethoden waarmee vrijwel ieder conflict op een adequate en effectieve wijze kan worden aangepakt. Dit boek is geschreven voor toekomstige conflictadviseurs en voor iedereen die zich met conflicten bezighoudt of zijn ideeën over conflicten en de hantering hiervan wil verruimen – zowel op persoonlijk als op professioneel vlak. Het bevat kennis die wij onontbeerlijk achten voor conflictadviseurs.
Actueel
-
Toepassen van geweldloze en verbindende communicatie
Geweldloze communicatie, een concept ontwikkeld door de psycholoog Marshall Rosenberg, [...]
Lees meer -
Mediation in de Gezondheidszorg: Conflictoplossing met Impact
De gezondheidszorg is een complex werkveld waarin conflicten vaak voorkomen door de hoge [...]
Lees meer
Evenementen
-
Crea-dag voor Merlijn Partners
Ieder jaar rond juni / juli -
Denktank bijeenkomsten voor innovatie
Meerdere keren per jaar -
Intervisie bijeenkomsten
Meerdere keren per jaar -
Netwerkborrels
Vraag naar data bij de backoffice! -
Train-de-trainer dag
Eerste helft 2022