Bespaar kosten, doe iets aan ruzie!
Eigenlijk wil niemand erover praten: ruzie op het werk. Te soft, te eng, te ingewikkeld, te … Wat weinig zakelijk!
Ca 15% van de bruto loonsom per jaar wordt aan conflicten uitgegeven. Een arbeidsconflict kost gemakkelijk zo’n € 50.000,00. En dan bekijk je alleen nog maar de financiële kant. Er is ook nog immateriële schade, zoals verlies van vertrouwen, verslechterende samenwerking, gevoel van onveiligheid en beschadiging, ook van medewerkers die geen onderdeel van het conflict vormden.
Terwijl het eigenlijk zo makkelijk is.
Je kunt ruzie voorkomen, door de conflictvaardigheid binnen de organisatie te vergroten. Alleen al inzicht in hoe een conflict escaleert, is voor veel mensen en met name managers een openbaring. Want door dit proces te snappen, kun je ook kiezen voor de-escalatie.
Als er al ruzie is, kun je je ogen sluiten en met grote stappen weghollen. Dan kan de ruzie lekker doorgroeien tot onbeheersbare proporties. En vervolgens komen al die ingewikkelde stappen als dossiervorming, inschakelen p&o en juridisch adviseur, rechter. En al die ingewikkelde berekeningen van het aantal gewerkte jaren, de ontslagvergoeding, de resterende vakantiedagen enzo. Daar word je toch niet blij van?
Soms escaleert een conflict zo erg, dat een hele afdeling in kampen verdeeld wordt. Dat er extern onderzoek moet komen, omdat sprake is van intimidatie en niemand iets durft te vertellen aan het (hoger) management. Dat de Raad van Toezicht ingrijpt en hele directies ontslaat.
Doemdenken? Welnee, dit is de dagelijkse praktijk van de partners van Merlijn Advies Groep. Gelukkig weten wij ook hoe het anders kan. Dat deze horrorverhalen absoluut niet nodig zijn.
U heeft de keuze.
Graag een adviseur spreken? Klik HIER