Verleiden is de aantrekkelijkste vorm van overtuigen
Als een vis in het water, als een duivel op het land
Zeemeerminnen zijn mythische wezens met het bovenlichaam van een vrouw en als onderlichaam een vissenstaart. Verhalen over zeemeerminnen gingen al ruim voor het begin van onze jaartelling overal ter wereld rond. Het fenomeen kent twee kanten: die van de ultieme verleiding en die van de ongeluksbode, waardoor zeemeerminnen gewantrouwd werden. De kerk gebruikte in de middeleeuwen verhalen over zeemeerminnen om mensen te waarschuwen voor het kwaad van de verleiding. In veel kerken, kloosters en kathedralen zijn afbeeldingen van zeemeerminnen te vinden. Zelfs piraten waren er bang voor. Zo instrueerde Zwartbaard (1680-1718) zijn bemanning om bepaalde wateren te mijden omdat er zeemeerminnen zouden zijn. Die wateren waren ‘betoverd’.
Conflictpartners zouden jou, de conflictcoach, ook het label van zeemeermin (of -man) kunnen opplakken. ‘Verleiding’ is immers een sleutelwoord bij conflictcoaching. Je verleidt de conflictpartners om hun veilige standpunten en het bekende conflict te verlaten, en dan stappen te doen in de broze, onbekende vrede die na het conflict ontstaat. Heel uitnodigend, maar ook doodeng! Tegelijkertijd staat de relatie tussen conflictpartners bol van het wantrouwen, wat ze ook projecteren op de conflictcoach: ‘Hoe onpartijdig ben jij eigenlijk, als de baas je betaalt?’ De ambigue houding van je cliënten kun je alleen neutraliseren als je je, net als een zeemeermin, niet van de wijs laat brengen en doorgaat met wat jij zo goed kunt: mensen uitlokken tot een beter perspectief.
Lees meer over conflicten:
https://www.merlijngroep.nl/actueel/kosten-van-slecht-gemanagede-conflicten/