Ruzie met je baas!
Alwin heeft ruzie met zijn baas. Voor de zoveelste keer. Maar dit keer is het zo erg, dat hij bang is om ontslag te krijgen. Wat kun je doen om te voorkomen dat de boel ontploft? Vijf tips om over na te denken.
- De allereerste vraag die je jezelf stelt is: wat is dit me waard? Hoeveel energie en emotie wil ik in dit gedoe steken? En maak dan een balans op: wat levert het conflict je op en wat kost het je?
Deze vraag is zo belangrijk, omdat in een escalerend conflict mensen zichzelf zo vastzetten, dat ze door blijven vechten, ook als er allang niets meer te winnen is. Als je ruzie hebt met je leidinggevende en/of collega’s wordt het werken er niet plezieriger door. Stel je voor dat je gelijk krijgt, is je werk dan fijner of beter? Bovendien, iemand met wie je echt ongelooflijk op ramkoers zit, zal je echt nooit excuses aanbieden of waardering tonen en je al helemaal nooit gelijk geven. Dus waarom vecht je dan door? Het bijltje erbij neer gooien, is echt geen zwaktebod, maar de reactie van een slim iemand die zijn eigen belangen in het oog houdt. - De volgende vraag gaat over de relatie die je met die ander hebt. Hoeveel is die relatie je waard? En dan niet in geld, status of zoiets, maar in menselijke verhoudingen. Als de relatie je heel veel waard is, investeer dan in de relatie en niet in het conflict. Als het je allemaal niet kan schelen, investeer dan in jezelf en probeer zoveel mogelijk uit het conflict te slepen, zonder jezelf erin te verliezen. Zakelijk onderhandelen heet dat. Met een onderhandelingsbegeleider gaat dat prima.
- Begin met je eigen aandeel in het conflict te bekijken. Wat doe je zelf, waardoor je de situatie op scherp stelt. Daarbij gaat het niet om gelijk, om rechten of macht, maar simpelweg: met welk gedrag krijg jij je baas op de kast. Als je heel eerlijk naar jezelf bent, weet je dat maar al te goed.
Je eigen gedrag lokt gedrag bij anderen uit. Als je je dat realiseert, kun je ook vooraf gaan bedenken wat het effect van jouw handelen is, voor je iets doet. Daarmee hou je de regie in de omgang met anderen. - Wat maakt dat jij zo geïrriteerd en boos raakt? Door wie komt dat en waarom? Of komt het helemaal niet door mensen, maar door het systeem (alle gegevens die je steeds moet invoeren, overal een formuliertje voor, of juist dat er helemaal niets geregeld is).
Als je geïrriteerd raakt door iemand, dan is diegene je beste leermeester. Maak eens een kernkwadrant van jouw kwaliteiten en eentje van die ander. Je zult zien dat jullie in elkaars allergie zitten en daardoor elkaar uit evenwicht halen. Je kunt er dan voor kiezen om die ander weer in balans te brengen, door jouw gedrag aan te passen. - Wat is jouw verantwoordelijkheid binnen je functie? Medewerkers met een conflict zijn vaak zo betrokken op hun organisatie en hun werk, dat ze allerlei verantwoordelijkheden op hun schouders nemen, die ze helemaal niet hebben. Ze gaan op de stoel van de leidinggevende of nog hoger zitten. Hoe slecht, vervelend of raar jouw management ook mag zijn, als het niet binnen jouw verantwoordelijkheden valt, ben jij niet de aangewezen persoon om iets te doen. Behalve natuurlijk als het om norm overschrijdend gedrag gaat, dan is iedereen in de organisatie verantwoordelijk.
Door met deze vragen aan de gang te gaan, ga je de situatie vanuit een andere gezichtshoek bekijken. Het gaat dan niet meer om wie gelijk heeft, maar over hoe je gelukkig kunt werken. Het gaat niet meer om je emoties, maar om je belangen. En bovenal, je voorkomt dat je heel veel energie gaat verspillen, zonder een duidelijke doelstelling. Conflicten bieden zoveel prachtige leermomenten en zo’n rijkdom aan versterking van je relatie, dat het zonde is om dat kwijt te raken door te vechten.
Lees meer over conflicthantering:
https://www.merlijngroep.nl/blog/10-tips-om-je-conflict-in-de-klauwen-te-houden/