Nieuwsgierigheid in communicatie
Communicatie is de kunst om zo dicht mogelijk langs elkaar heen te praten.
U kent die uitdrukking vast wel. Maar hoe zorgt u er nu voor dat u dit voor elkaar krijgt?
Het belangrijkste element is nieuwsgierigheid. Nieuwsgierigheid naar de ander, maar zeker ook naar u zelf. Nog een gezegde: “Bij feedback wijst er 1 vinger naar de ander en 4 naar u”. Feedback zegt meer over jezelf dan over de ander. Niet voor niets stellen de feedbackregels ook dat het om u als feedbackgever gaat (Ik zie, ik vind, ik voel ..) En geïnspireerd door het boek “Waarom feedback niet werkt” van Ch. Jacobs, vraag ik me af of onze feedback niet veel meer zegt over onze eigen waarneming, onze eigen waarheid van de situatie dan over de situatie zelf of eigenlijk de situatie volgens de ander.
Een ander element is dat we gewend zijn om met elkaar te praten. Dat is natuurlijk maar één vorm om met elkaar te communiceren. Beeldtaal is een andere wijze. Vele van ons verwerken informatie op basis van beelden. Dus juist door ook aantekeningen te maken met beelden, film en/of afbeeldingen te bekijken krijgt u meer inzichten in wat iemand wil zeggen. Door uw wens, uw ideaal, uw ideeën uit te beelden of te ondersteunen met beeldtaal krijgt het geheel een andere dimensie, een andere diepgang. Een bijkomend voordeel is dat mensen beelden vaak beter onthouden. Een nadeel is dat beeldtaal ook ruimte geeft voor andere interpretaties en dus misverstanden snel ontstaan. Tenzij u ook hier weer nieuwsgierig blijft. Wat maakt dat de ander juist dit beeld heeft gekozen? En wat roept dit beeld bij u op?
Mijn aanbevelingen:
- Gebruik beeldmateriaal in een vergadering of bijeenkomst.
- Pas feedbackregels op een juiste manier toe.
- Wees kritisch en open naar uzelf, uw passies, uw blinde vlekken, u triggers.
- Wees niet te bang om te schuren, maar houdt daarbij wel een nieuwsgierige blik naar de ander.
Mocht u meer willen weten of willen reageren: ik ben nieuwsgierig naar uw vragen, opmerkingen en mening…..