Mediation een makkie?
‘Mediation, dat is toch dat je met die mensen om tafel gaat zitten en ze vertelt hoe ze hun problemen kunnen oplossen? Dat is een makkie!’
Zulke opmerkingen kreeg ik 20 jaar geleden vaak, als ik vertelde over mijn werk. Intussen zijn we een stuk verder en is mediation volledig ingeburgerd in de maatschappij. Ook is wel duidelijk dat mediator een voldragen vak is, waarbij je een gedegen opleiding voor moet volgen, waarbij je heel veel leert en nog meer afleert.
Welke valkuilen kan een mediator zoal tegen komen?
- Denken in oplossingen. Het is wel de bedoeling dat de betrokkenen uiteindelijk samen een oplossing vinden, die ze samen willen uitvoeren. Het is niet de bedoeling dat de mediator die oplossing aanreikt. Dat is een grove onderschatting van de verstandelijke vermogens van je tafelgenoten. Want als de oplossing zo eenvoudig was, dan zouden ze niet bij jou aankloppen.
- Zwelgen in de inhoud. Een conflict bestaat bij de gratie van verschillende waarheden. Die waarheden zijn opgebouwd uit talloze voorvallen, misinterpretaties en overtuigingen. Een soap is er niets bij. Dus is het gemakkelijk om je te laten verleiden tot het uitdiepen van het verhaal. Totaal onbelangrijk. Het gaat er om dat de betrokkenen door krijgen wat hen scheidt. Op welke manier ze bijdragen aan de ontstane escalatie en hoe ze hun relatie weer zo ver kunnen herstellen dat ze die oplossing vinden, waar ze het allemaal mee eens zijn en die ze ook daadwerkelijk gaan uitvoeren.
- Denken in waarheid, gelijk en ongelijk en schuld en onschuld. Omdat de betrokkenen zelf al op deze manier denken, is het conflict geëscaleerd. Ze kunnen alleen nog hun eigen waarheid zien en die staat lijnrecht tegenover de waarheid van de ander. Die waarheden passen niet in een verhaal. Wat in de mediation gebeurt, is het oprekken van het verhaal en het aanpassen van de waarheden, zodat de betrokkenen hun gezamenlijkheid terug vinden.
- Partij trekken. We zijn allemaal mensen en hoe goed je ook bent in je vak, toch komt het een keertje voor: Die ene conflictpartner is zo aardig, zo gekwetst, zo eerlijk die kan het toch niet verkeerd gezien hebben? Of juist andersom: een regelrechte onbetrouwbare boef, die zeker er op uit is om de anderen te grazen te nemen. De betrokkenen hebben geen behoefte aan een fan, al zullen ze zeker proberen om een bondje met je te vormen tegenover de andere conflictpartner(s). Voor de betrokkenen is het juist nodig dat er iemand met een frisse blik kijkt naar hun verhalen, die vanuit onbekendheid met het conflictproces van deze mensen, de vragen kan stellen die niemand anders stelt. Die wat kan uitleggen over hoe een conflict verloopt en wat je kunt doen om elkaar weer te vinden.
- Te hard werken. Vooral startende mediators hebben neiging om veel te hard te werken, waardoor de betrokkenen niet zelf aan bod komen. Het gaat er juist om dat de conflictpartners het werk doen, omdat zij, door met elkaar in gesprek te zijn, hun relatie weer kunnen herstellen en hun communicatie kunnen finetunen. Allemaal broodnoodzakelijk om straks weer met elkaar zaken te kunnen aftikken.
Het mooiste compliment dat je als mediator kunt krijgen, is dat de betrokkenen zich afvragen wat jij eigenlijk hebt gedaan, terwijl zij hun conflict oplosten.
Lees meer over mediation:
https://www.merlijngroep.nl/veelgestelde-vragen/wat-is-mediation/