‘Behoorlijkheidswijzer’ als extra tool voor Merlijns organisatie ombudsman
Organisatie ombudsman
De Nationale ombudsman heeft behoorlijkheidnormen opgesteld, die overheden helpen om goed om te gaan met burgers en hun belangen
De vier essenties van de behoorlijkheidsnormen zijn:
– open en duidelijk:
De overheid is in haar handelen open en voorspelbaar, zodat het voor de burger duidelijk is waarom de overheid bepaalde dingen doet.
– respectvol:
De overheid respecteert de grondrechten van haar burgers.
– betrokken en oplossingsgericht:
De overheid heeft een open houding, waarbij de burger de gelegenheid krijgt zijn standpunt en de daarbij horende feiten naar voren te brengen en te verdedigen en het daaraan tegenovergestelde standpunt te bestrijden.
– eerlijk en betrouwbaar:
De overheid stelt zich coulant op als zij fouten heeft gemaakt.
Deze behoorlijkheidsnormen zijn ook toepasbaar op organisaties. Werkgevers dienen goed om te gaan met werknemers en hun belangen. Bedrijven moeten klachten van klanten goed afhandelen.
Organisaties kunnen daarom de hulp inroepen van een organisatie ombudsman om problemen binnen organisaties en klachten van hun klanten op te lossen.
De organisatie ombudsman is neutraal in de kwestie. Hij vraagt zich af “hoe luister ik om naar een snelle oplossing toe te bewegen” (de inclusieve maatschappij) en “hoe kan ik in deze situatie de organisatie verder brengen” (lerende organisatie) Hij vraagt zich af “wat pas ik toe in deze situatie?”. Enerzijds is er de SYSTEEMWERELD van de organisatie, met daarbij horend de organisatie cultuur, zoals regel = regel, (klacht)procedure, wetgeving, beleid, “zo hebben wij dat altijd gedaan…”, en anderzijds is er de LEEFWERELD van de klant of werknemer, die een probleemsituatie ervaart en hiervoor een snelle oplossing wil. Door persoonlijke gesprekken krijgt de ombudsman de hulpvraag duidelijk, met de daarbij horende emoties, en wat de echte zorg, behoefte en wens is, waar de organisatie haar koers op kan afstemmen. Een simpel kompas voor het snel inschatten en navigeren door een kwestie is het toepassen van de behoorlijkheidsnormen: betrokken, oplossingsgericht, eerlijk en betrouwbaar.
Lees meer over de organisatie ombudsman:
Alle conflictoplossingsmethoden
Van preventie tot conflictbeslechting
Hieronder vindt u een totaal overzicht van de methoden die Merlijn u kan leveren.
Preventie
Wij helpen u een mogelijk conflict te voorkomen.
Begeleiding
Wij staan naast u en begeleiden u in uw conflict.
Bemiddeling
Samen lossen we uw conflict zo goed mogelijk op.
Beslechting
Een andere professional lost uw conflict voor u op.
Actueel
-
Toepassen van geweldloze en verbindende communicatie
Geweldloze communicatie, een concept ontwikkeld door de psycholoog Marshall Rosenberg, [...]
Lees meer -
Mediation in de Gezondheidszorg: Conflictoplossing met Impact
De gezondheidszorg is een complex werkveld waarin conflicten vaak voorkomen door de hoge [...]
Lees meer
Evenementen
-
Crea-dag voor Merlijn Partners
Ieder jaar rond juni / juli -
Denktank bijeenkomsten voor innovatie
Meerdere keren per jaar -
Intervisie bijeenkomsten
Meerdere keren per jaar -
Netwerkborrels
Vraag naar data bij de backoffice! -
Train-de-trainer dag
Eerste helft 2022